NETFLIX: Η τραγική, αληθινή ιστορία της Πεγκ Έντουιστλ, που πήδηξε στο κενό από τα ολοφώτεινα γράμματα «Hollywood»

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΣΟΛΚΑ

H  μίνι σειρά Ηollywood στο Netflix, του εντυπωσιακού στην οπτική του  Ράιαν Μέρφι -μαζί με τον Ιαν Μπρέναν -καθηλώνει τους θεατές, τόσο που δεν μπορείς να σταματήσεις να τη βλέπεις, μέχρι το τέλος του 9ου επεισοδίου της, χωρίς διακοπή. Είναι το ότι φτιάχνει μια εποχή με μοντέρνα οπτική, που αποκαλύπτει ποσό εκμεταλλεύσιμη ήταν η νιότη, η ομορφιά, η αθωότητα στο παντοδύναμο Χόλυγουντ, αλλά και πως η διαφθορά, η κυνικότητα, το πάθος της δύναμης και της εξουσίας απαγόρευε κάθε διαφορά, φυλετική, σεξουαλικής επιλογής ή και κάθε επιλογής.

Σταρ και αληθινοί ισχυροί με πλάσματα φαντασίας

Είναι ακόμα οι συγκλονιστικές ερμηνείες όπως αυτή του Τζιμ Πάρσονς, που από τον γλυκύτατο, απροσάρμοστο σπασίκλα Σέλτον Κούπερ του Big Bang Theory, γινεται ένας φοβικός, παρανοϊκός, κακός ισχυρότατος παράγοντας του Χόλυγουντ, που σε ένα παραλήρημα του χορεύει ως Ισιδώρα Ντάνκαν, με κάποιο κοστούμι της αλά Σαλώμη, σε μια σκηνή ανθολογική, που μας κάνει να αγωνιούμε για το αν θα καρφώσει κάποιο στιλέτο στο λαιμό του Ροκ Χάτσον, υποτίθεται, που κάθεται στον καναπέ. Οι φανταστικοί χαρακτήρες μπλέκονται με πραγματικά πρόσωπα της εποχής.  Ροκ Χάτσον, Νόελ Κάουαρντ, Βίβιαν Λι, Ταλούλα Μπάνκχεντ, Γουίλιαμ Χέινς, Λάνα Τάρνερ, Άννα Μέι Γουόνγκ, εμβληματικές μορφές της βιομηχανίας του θεάματος και κάποιοι θύματα. Αναμεσά τους, πρωταγωνιστική, ως σύμβολο, ως όσιο μάρτυρας των βασανιστηρίων, της απογοήτευσης, της διάψευσης του ονείρου της Hollywoddland, στέκει, χωρίς να εμφανίζεται ποτέ, η Πεγκ Έντουιστλ και η θλιμμένη, εμβληματική της ιστορία.

Η μεσιτική πινακίδα HOLLYWODDLAND με τους 4.000 λαμπτήρες

Πάνω απ τους λόφους του Λος Αντζελες, στον μόνιμα αίθριο ουρανό της Καλιφόρνια, υψώνονται 45 μέτρα ψηλά τα εννέα φωτεινά γράμματα που συμβολίζουν την φανταστική πατρίδα του ονείρου, της ομορφιάς, της γοητείας, της λάμψης και του θεάματος: “HOLLYWOOD”! Γύρω στα 10 εκατομμύρια επισκέπτες, συγκεντρώνονται στο Griffith Park, κάθε χρόνο, για να θαυμάσουν το σχεδόν ιερό σύμβολο, που φυλά την πόλη απ το κακό της πεζότητας και της απλότητας. Για τους επίδοξους σταρ που ονειρεύονται να κατακτήσουν το μεγάλο, το σπουδαίο, την αθανασία του φιλμ, την μορφή τους σε μέγεθος τεράστιας οθόνης, είναι κάτι πολύ περισσότερο: μια υπενθύμιση στο μεγαλειώδες παρελθόν και ένα βλέμμα ελπίδα στο δικό τους λαμπερό μέλλοντος. Στην αρχή, το 1923 ήταν μια επιβλητική διαφήμιση ακινήτων για την αναπτυσσόμενη περιοχή και έγραφε  HOLLYWODDLAND, που στέκονταν φαντασμαγορικά μες στη σκοτεινιά με τους 4.000 λαμπτήρες της για να αναβοσβήνει σε τρία τμήματα: “HOLLY”, “WOOD” και “LAND! Εκεί βάζει τους ήρωες του ο Μέρφι, μια αφροαμερικάνα ηθοποιό, έναν επίσης, έγχρωμο συγγραφέα, το άνδρα που αγαπά, έναν μισό Ασιάτη σκηνοθέτη και δυο λευκά χρυσά παιδιά απ αυτά που είναι ο όλο υγεία ανθός της αμερικανικής νεολαίας, να σκαρφαλώνουν στη πίσω μεριά των τεράστιων γραμμάτων.

Η άνοδος είναι κοπιαστική. Ο αέρας τους φυσά. Πάνε πέσουν. Γλιστράνε. Αιωρούνται στο χάος. Είναι εκεί που όλοι όσοι τους μοιάζουν προσεύχονται, στρέφουν το βλέμμα ελπίζοντας στο θαύμα, ορκίζονται, βρίσκουν το ιερό τους και είναι εκεί, που θα μάθουν προσεχώς, πως τελειώνουν, τα όνειρα, με ένα πήδημα στο κενό… Σαν εκείνο που έκανε ένα θλιμμένο βράδυ, στις 16ης Σεπτεμβρίου του 1932, η Πεγκ Έντουιστλ, η αγία των χαμένων ρόλων…

Πεγκ Έντουιστλ, η αγία των χαμένων ρόλων

Η Πεγκ Έντουιστλ, ήταν ηθοποιός και εκείνο το αβάσταχτο βράδυ, σαν εξόριστη από τον ιλουστρασιόν παράδεισο της, έφυγε από το σπίτι του θείου της και κατευθύνθηκε στα τεράστια γράμματα. HOLLYWODDLAND! Ανέβηκε σε μια σκάλα συντήρησης, σκαρφάλωσε ως στην κορυφή του πρώτου γράμματος του «H». Ο αέρας εκεί, τόσο ψηλά, είναι κρύος και η πόλη μοιάζει σα να ναι μακρινά Χριστούγεννα φωτάκια, ή ένας αδιάφορος, προσγειωμένος, επιδεικτικός, αλλόκοτος, εξωγήινος, ιπτάμενος δίσκος. Είχε τελειώσει το καλοκαίρι! Θα κοίταξε από ψηλά. Η απαγορευμένη ψευδαίσθηση στα πόδια της! Θα πηρέ μια βαθιά ανάσα, σαν κολυμβήτρια καταδύσεων και… πήδηξε στο θάνατό της. Ήταν σκοτάδι. Ήταν φθινόπωρο. Ήταν 24 χρόνων!  Μετα τον θάνατο της, το τμήμα  «LAND» της πινακίδας αφαιρέθηκε, για να μπορεί να περιφραχθεί και να φυλάσσεται η περιοχή από άλλους πιθανούς αυτόχειρες. Άλλωστε, το Ιερό για να πιστεύουν και το Δάσος για να συναντούν κακούς λύκους μικρά κοριτσάκια και αγοράκια, αρκούσε! Δεν χρειαζόταν καμία Γη για να απειλεί με πρόσκρουση!  

Η Πεγκ σταρ του NETFLIX, 88 χρόνια μετά τον θάνατο της

Στη σειρά του NETFLIX, αυτή η αυτοκτονία της Πεγκ γίνεται η αρχή της δράσης, μιας και στον απόηχο της και χρόνια μετά, ένας gay Αφροαμερικανός, που εργάζεται σε ένα κυριλέ βενζινάδικο, που χρησιμοποιείται ως καμουφλάζ για να διαθέτει τους ωραίους υπαλλήλους για ακριβοπληρωμένο σεξ, γράφει σενάριο για εκείνη. Το Χόλυγουντ φυσικά και όλη η Αμερική, δεν είναι μπορούν ούτε να δεχτούν, ούτε να συγχωρήσουν την ομοφυλοφιλία, την αφρικανική ή ασιατική καταγωγή, υποκριτικά την πορνεία, παρ ότι την χρησιμοποιεί, την όποια αποτυχία και πάνω απ όλα την φτώχεια! Η Πεγκ Έντουιστλ γινεται όλοι οι ήρωες αυτής της ιστορίας και των πραγματικών νέων εκεί έξω στο Λος Αντζελες, που πριν κοιμηθούν, σε φτηνά δωμάτια, με μισογεμάτο στομάχι, δουλεύοντας σε λογιών δουλειές του ποδαριού, ονειρεύονται τα λόγια που θα πουν στην τελετή απονομής των Όσκαρ. Αν, ένα βράδυ, δεν πηδήξουν στο κενό!

Η ιστορία μιας μικρής Ουαλής που ήθελε να γίνει η Ντίντριχ

Ποια είναι λοιπόν η ιστορία, αυτής της Πεγκ  Έντουιστλ, που 88 χρόνια, μετά τον θάνατο της καταφέρνει να γίνει το όνομα της διάσημο, τελικά; Μέχρι το 1932, τη χρόνια της αυτοκτονίας της Πεγκ, η εποχή του βωβού κινηματογράφου είχε πια περάσει ανεπιστρεπτί και οι ομιλούσες ταινίες κυριαρχούσαν. Τα στούντιο ήταν πανίσχυρα, σαν βασίλεια στο Μεσαίωνα και οι Big Five, δηλαδή οι 20th Century Fox, RKO Pictures, Paramount Pictures, Warner Bros. και Metro-Goldwyn-Mayer είχαν απόλυτη εξουσία σε καριέρες, ζωές, οικογένειες. Το Shanghai Express ήταν η ταινία με τα υψηλότερα κέρδη της χρονιάς, όπου η θεϊκή Μάρλεν Ντίντριχ είχε στο πλευρό της, την εκπληκτικά ταλαντούχο και πιθανόν ερωμένη της Άννα Μέι Γουόνγκ. Όπως τόσοι και τόσοι άλλοι, η Μίλσεντ – Λίλιαν και μετέπειτα Πεγκ Έντουιστλ ήρθε στο Χόλυγουντ, με καταγωγή από την Ουαλία, για να γίνει σταρ, έχοντας ως πρότυπο της Ντίντριχ. Οι γονείς της είχαν χώρισαν όταν εκείνη, ήταν μόλις δύο ετών και η μητέρα της εξαφανίστηκε για πάντα, αλλά εκείνη παντού διηγούταν πως η μητέρα της είχε πεθάνει και πως ήταν ορφανή. Το προτιμούσε από το να είναι εγκαταλειμμένη! Στα τέσσερα της,  μετανάστευσε στην Αμερική με τον πατέρα της, Ρόμπερτ. Εγκαταστάθηκαν στη Νέα Υόρκη. Ο Ρόμπερτ, με γνώσεις στο θέατρο, έγινε διευθυντής σε κάποια σκηνή στο Μπρόντγουεϊ, ξαναπαντρεύτηκε και απέκτησε δύο γιους. Η οικογένεια ευημερεί. Όμως η ζωή έχει αλλά σενάρια για να κάνει παραγωγή. Η δεύτερη σύζυγος του Ρόμπερτ πεθαίνει το 1921 και ένα χρόνο αργότερα, ο Ρόμπερτ σκοτώνεται από αυτοκίνητο στην συμβολή των Park Avenue και East 72nd Street. Την  14χρονη Πεγκ και τους δύο μικρότερους αδελφούς της ανέλαβε ως κηδεμόνας ο θείος Χάρολντ. Τρία χρόνια αργότερα εμφανίζεται ήδη, στο Μπρόντγουεϊ, έχοντας ξεκινήσει νωρίς, απ τα 16 της, την καριέρα της. Λέγεται, πως πολύ νεαρή η Μπέτι Ντέιβις την είδε να παίζει στην Αγριόπαπια του Ιψεν και εντυπωσιάστηκε τόσο που δήλωνε πως θέλει να γίνει, όταν μεγαλώσει, σαν την Πεγκ  Έντουιστλ, η οποία βρίσκεται πια στο διαβόητο Guild Theatre Guild.

Προδομένη, με κατάθλιψη στα στούντιο, ανάμεσα σ εκθαμβωτικές καλλονές

Η Πεγκ, πριν συμπληρώσει τα 19 της χρόνια, παντρεύεται έναν συμπατριώτη της, επίσης Ουαλό ηθοποιό, τον Ρόμπερτ Λι Κέιθ, με λαμπρές κριτικές για την συμμετοχή του σε ρόλους κλασσικού ρεπερτορίου. Ο Κέιθ όμως, ήταν δίγαμος! Είχε γυναίκα και παιδί! Μόλις το έμαθε η Πεγκ, χώρισαν. Ο γάμος της κράτησε λιγότερο από 12 μήνες. Η κατάθλιψη ήταν πια μόνιμη στην Πεγκ. Σε μια προσπάθεια να ξεφύγει από τα εσωτερικά της θηρία, εγκαταλείπει τη Νέα Υόρκη και πηγαίνει να κυνηγήσει το όνειρο της σταρ του σινεμά, στο Λος Άντζελες, κοντά σε άλλον θείο της, τον Τσαρλς. Η Πεγκ είναι πολύ καλή ηθοποιός, αλλά εδώ έχει να συναγωνιστεί με μια μέτρια εμφάνιση εκθαμβωτικές καλλονές, με ζητούμενο όχι την προφορά αλλά την φωτογένεια. Είχε μια θλίψη στα μάτια, έναν ευρωπαϊκό αέρα, μια ευγένεια και εκείνη την μυρωδιά γαρδένια απ το αγαπημένο της άρωμα, που όμως την έκαναν να αφήνει μια ανάμνηση. Έτσι, ξαφνικά, βρίσκεται μεγάλος ρόλος! Περνάει οντισιόν, κάνει δοκιμαστικό και κατακτά τη θέση της σε μεγάλη παραγωγή!

Η Πεγκ και η ταινία – σφαγείο

Είναι, πια, ανάμεσα στις πρωταγωνίστριες στο «Δεκατρείς γυναίκες», κινηματογραφική μεταφορά, μεγάλου best seller της εποχής της Τίφανι Θέιερς. Η ταινία θα μένει στην ιστορία ως το «φιλμ σφαγείο», απ τους ρόλους που εξαφανίστηκαν στο μοντάζ και την μείωση των σκηνών, ώστε να βγει νόημα. Η Πεγκ από έναν ρόλο 16 λεπτών στο σύνολο ταινίας, βρέθηκε με ένα πολύ μικρό, ελάχιστο πέρασμα σ αυτην. Απομακρύνθηκε, πέφτοντας σε δυσμένεια από τα στούντιο RKO της, μένοντας χωρίς χρήματα και χωρίς εφεδρικό σχέδιο. Η κατάθλιψη δαγκώνει πάλι την ψυχή της και ο ήλιος χάνεται. Έτσι, εκείνο το βράδυ του Σεπτέμβρη του 1932, είπε στον θείο της πως θα έβγαινε με κάποιους φίλους, φόρεσε ένα ωραίο φουστάνι, έβαλε το φίνο άρωμα της γαρδένιας, ανέβηκε στα τακούνια της και περπάτησε διασχίζοντας όλο το φαράγγι, έφτασε στην φωταγωγημένη, ολόλαμπρη πινακίδα και σκαρφάλωσε στην κορυφή της.

Εκεί ψηλά, πίσω απ τις πινακίδες τα βράδια μυρίζει γαρδένια

Την άλλη μέρα, μια γυναίκα που έκανε πεζοπορία, συνέλεξε στο μονοπάτι που βάδιζε ένα παπούτσι, σακάκι, πορτοφόλι διάσπαρτα στο βουνό κάτω από την πινακίδα. Μέσα στο πορτοφόλι ήταν μια σημείωση αυτοκτονίας που έγραφε: «Φοβάμαι! Είμαι δειλή. Λυπάμαι για τα πάντα. Εάν το είχα κάνει πριν από πολύ καιρό, θα είχα γλιτώσει πολύ πόνο». Η γυναίκα έψαξε γύρω και σε γκρεμό βάθους περίπου 100 μέτρων, είδε ένα σώμα. Κάλεσε την αστυνομία. Ο θείος Τσαρλς αναγνώρισε τη σωρό και η ως αιτία θανάτου της αναγνωρίστηκε η αυτοκτονία. Η Πεγκ Έντουιστλ γινεται ο θρύλος των απογοητευμένων νέων που ονειρεύτηκαν την λάμψη των αστερίων. Οι φήμες φτιάχνουν τον μύθο. Λένε πως ένα γράμμα έφτασε την επόμενη μέρα της αυτοκτονίας και ο θείος Τσαρλς διάβασε πως της πρόσφεραν τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια ταινία για μια γυναίκα που την οδηγούσαν σε αυτοκτονία. Λένε και πως έγινε φάντασμα και στοιχειώνει την εμβληματική πινακίδα με τα ολόφωτα γράμματα και ποιος όποιος τις νύχτες πλησιάζει εκεί, αισθάνεται κάποιος να τον παρακολουθεί ενώ άρωμα της γαρδένιας, πλανιέται στον αέρα. Όπως και να χει, τώρα, που είναι η πρωταγωνίστρια, χωρίς την φυσική της παρουσία, στην σειρά του Netflix του Χόλυγουντ, ίσως να αναπαυθεί και ο τόπος του θανάτου της να έχει μόνο οσμή από χώμα και βροχή που ξεπλένει τα πάντα. Ακόμη και την απογοήτευση για τα όνειρα που δεν έγιναν ποτέ πραγματικότητα.