Η τραγωδία του Αλεκ Μπάλντουιν

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΣΟΛΚΑ

Το Χόλυγουντ, πάντα αντιγράφει τη ζωή, λέγοντας μας παθιασμένες ιστορίες ανθρώπων, που απολαμβάνουμε ως παγκόσμιο εθισμένο κοινό και επιβραβεύουμε με χρήμα, δόξα, λατρεία, θαυμασμό. Η ζωή όμως, είναι πάντα τραγικός, εκδικητικός σεναριογράφος και γράφει τους δικούς της, καταλυτικούς τίτλους τέλους, χωρίς να αγαπά τα happy end. Εδώ, η οριστικότητα του τέλους αφορά σε μια νέα γυναίκα, στην Χαλίνα Χάτσινς, που σκοτώθηκε στα 42 της, κατά τη διάρκεια της δουλειάς της, των γυρισμάτων της ταινίας «Rust», από κανονικές σφαίρες. Η τραγωδία αφορά και σε εκείνον, που είχε στο όπλο του τις αληθινές σφαίρες, στον πρωταγωνιστή και σταρ  Αλεκ Μπάλντουιν! Για μια μέρα νοσηλεύτηκε και ο τραυματισμένος 48χρονος σκηνοθέτης, φίλος και συνέταιρός σε παραγωγές του Μπάλντουιν, ο Τζόελ Σόουζα, του οποίου το τραύμα ήταν ελαφρύ. Είναι Οκτώβριος του 2021. Σάντα Φε, δηλαδή Αγία Πίστη, στο καυτό σε θερμοκρασίες Νέο Μεξικό.

Ήταν άλλη μια μέρα, στα γυρίσματα αυτού του γουέστερν όπου ο Μπάλντουιν υποδύεται τον παράνομο Χάρλαντ Ραστ που o 13χρονος εγγονός του έχει καταδικαστεί σε θάνατο δια απαγχονισμού για φόνο -ω τραγική ειρωνεία!- εξ αμελείας. Ο Μπάλντουιν είναι εξαντλημένος. Φωτογραφίες του από αυτή τη μέρα στα social media τα δικά του και της συζύγου του, της Χιλάρια, τον δείχνουν εξουθενωμένο. Ο σκηνοθέτης λέει το «πάμε» και ο πρωταγωνιστής βγάζει το όπλο απ τη ζώνη του και πυροβολεί. Μόνο που οι σφαίρες είναι αληθινές! Το όπλο εκπυρσοκροτεί και σκοτώνει! Αμέσως μετα, ο Μπάλντουιν συνειδητοποιεί τι γινεται. Μονολογεί «γιατί μου δώσατε αληθινό όπλο». Κλαίει.

Μεταφέρεται στο γραφείο του Σερίφη. Θα αφεθεί ελεύθερος χωρίς να του απαγγελθούν κατηγορίες. «Δεν υπάρχουν λόγια για το σοκ και την θλίψη μου γι’ αυτή τη τραγωδία που στοίχισε τη ζωή της Χαλίνα Χάτσινς, συζύγου, μητέρας και αξιοθαύμαστης, αγαπημένη συναδέλφου» γράφει στην μία και μοναδική δήλωση του ο Μπάλντουιν, «συνεργάζομαι με τις αστυνομικές αρχές, ώστε να βρούμε τα αίτια αυτής της τραγωδίας. Μίλησα με τον σύζυγό της, παλεύοντας να εκφράσω την συμπαράστασή μου σε αυτόν και στην οικογένειά του. Η καρδιά μου είναι ραγισμένη για αυτόν τον άνδρα, τον γιο της, τους φίλους, τους συναδέλφους, όσου γνώριζαν και αγαπούσαν την Χαλίνα».

Οι οδηγίες ασφαλείας που ακολουθούνται στα τηλεοπτικά και κινηματογραφικά γυρίσματα είναι σαφείς, αυστηρές και λεπτομερείς και ορισμένες από την εποχή του «βωβού κινηματογράφου» όπως έγραψε το Hollywood Reporter. Απαγορεύεται η χρήση πυρομαχικών, ενώ επιβάλλεται μεγάλη απόσταση ασφαλείας, στα 20 πόδια, όπως μετρούν οι Αμερικανοί, δηλαδή στα 6,5 περίπου μέτρα. Οι ηθοποιοί όταν κρατούν πραγματικό όπλο και όχι λαστιχένιο ή σιδερένιο ομοίωμα, δεν στοχεύουν ποτέ ανθρώπους, πράγμα που θα φανεί ότι συμβαίνει στο μοντάζ, αλλά ούτε προς την κάμερα. Παρ όλα αυτά, ήδη, στο Λος Αντζελες, 10.000 ηθοποιοί και τεχνικοί του κινηματογράφου υπέγραψαν για να «απαγορευτεί η χρήση πραγματικών όπλων σε σκηνικά ταινιών. Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που σκοτώνονται άνθρωποι από αληθινές σφαίρες. Το 1993, σκοτώθηκε ο Μπράντον Λι, γιος του Μπρους Λι κατά τη διάρκεια σκηνής για την ταινία «Το κοράκι». Ήταν 28 ετών.

Το 1984, ο Τζον Ερικ Χέξουν, στη σειρά Cover Up, δεν καταφέρνει να αποδώσει σωστά σε μια σκηνή όπου πρεπει να παίζουν οι ηθοποιοί ρωσική ρουλέτα. Ο σκηνοθέτης σταματά το γύρισμα. Ο ηθοποιός κάνει πρόβα. Βάζει το όπλο στο κεφάλι και… υπήρχε κανονική σφαίρα στη θαλάμη! Ήταν 27 χρόνων…

Στα θύματα αυτά ανήκει πια η διευθύντρια φωτογραφίας Χαλίνα Χάτσινς. Αφού δέχτηκε την σφαίρα απ το όπλο που κρατούσε ο Μπάλντουιν  η γυναίκα, μεταφέρθηκε με ελικόπτερο, στο Νοσοκομείο του Πανεπιστημίου του Νέου Μεξικό, στην Αλμπουκέρκη, όπου λίγο αργότερα άφησε την τελευταία της πνοή. Ήταν από την Ουκρανία. Μεγάλωσε σε μια σοβιετική στρατιωτική βάση στον Αρκτικό Κύκλο. Σπούδασε δημοσιογραφία στην Ουκρανία και κινηματογράφο στο Λος Αντζελες. Χαρακτήριζε τον εαυτό της ως «ανήσυχη ονειροπόλο». Ήταν πολύ χαρούμενη για τη συμμετοχή της στο «Rust». Η τελευταία της ανάρτηση στο Instagram είναι ένα βίντεο, την περασμένη Τρίτη, στο ρεπό της, που την δείχνει να κάνει ένα ανέμελο περίπατο με άλογο, στη λιακάδα της Σάντα Φε.

Και ενώ η αστυνομία της Σάντα Φε είναι πολύ φειδωλή σε δηλώσεις, δημοσιεύματα όπως αυτά των εφημερίδων Deadline, Independent, New York Post αναφέρουν πως αρκετοί εργαζόμενοι αποχώρησε από τα γυρίσματα της συγκεκριμένης ταινίας, γιατί δήλωναν πως υπήρχαν προβλήματα στη παραγωγή. Είχαν μείνει τρεις εβδομάδες χωρίς αμοιβή, δεν πληρώνονταν τα ξενοδοχεία τους, αντιμετώπιζαν έλλειψη μέτρων ασφάλειας για τον Covid, και επιπλέον, ένιωθαν επισφαλή την χρήση των όπλων, ενώ τους ζητούσαν, λόγω περικοπών, να φέρουν τα δικά τους όπλα στα γυρίσματα!.  Ανάρτηση, που επικαλούνται οι εφημερίδες, πρώην συνεργάτη στην ταινία, αναφέρει πως μετά από τις παραιτήσεις, η παραγωγή έφερε τέσσερεις νέους, που δεν ήταν μέλη των σωματείων για να τους αντικαταστήσουν. Γινεται ακόμα λόγος για άλλη μια εκπυρσοκρότηση όπλου με αληθινά πυρά, που συνέβηκε λίγες ημέρες πριν, στην ίδια ταινία, ευτυχώς χωρίς θύματα. Στα μεγάλα ερωτηματικά που εγείρονται για το πως και γιατί υπήρχαν σφαίρες μέσα στο αληθινό όπλο, γιατί κάνεις δεν το έλεγξε και δεν τηρήθηκαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας,  δημοσιεύματα, θυμίζουν πως ο Αλεκ Μπάλντουιν είναι ενεργός ακτιβιστής κατά της ελεύθερης χρήσης όπλων στις ΗΠΑ, που προστατεύεται από την Δεύτερη Τροπολογία του Αμερικανικού Συντάγματος.

Ήταν αυτός ένας ακόμα λόγος για τις ομηρικές του συγκρούσεις στο Twitter, με τον πρώην πρόεδρο της Αμερικής, Ντόναλντ Τραμπ, τον οποίο σατίριζε, στο θρυλικό κωμικό σόου Saturday Live. Στο διαδίκτυο πυκνώνουν οι φυσικά ανεπιβεβαίωτες φήμες, πως οπαδός του Τραμπ και μέλος των συνωμοσιολόγων Q Anon ήταν αυτός που έβαλε σφαίρα στο όπλο του ηθοποιού προκειμένου να γίνει ατύχημα και να τον ενοχοποιήσει. Η έρευνα, όμως, μόλις έχει αρχίσει και οι σφαίρες έχουν αφήσει, ένα ακόμη παιδί ορφανό…

Τα βλέμματα του κόσμου στρέφονται για άλλη μια φορά στον Αλεκ Μπάλντουιν, με την τραγωδία να φέρνει ξανά στο φως, όλες τις πτυχές ενός πολύ μορφωμένου, παθιασμένου, ευαίσθητου και ευέξαπτου χαρακτήρα. Μεγαλωμένος στο Νασάου της Νέας Υόρκης, από διανοουμένους γονείς, έχει άλλους 3 μικρότερους αδελφούς, όλους ηθοποιούς και δυο αδελφές. Στην εφηβεία του εργάζονταν στο θρυλικό Studio 54. Ως φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Τζορτζ Ουάσιγκτον, έχασε την προεδρία στις φοιτητικές εκλογές και έλαβε μια προσωπική, παρηγορητική  επιστολή από τον τότε Πρόεδρο των ΗΠΑ Ρίτσαρντ Νίξον, που σύνδεσε μια μεγάλη φιλία. Έκανε μεταπτυχιακά στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και υποκριτική στο Ακτορς Στούντιο. Είναι διδάκτορας στο Τμήμα Καλών Τεχνών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης.  Ανήκει στην άτυπη αριστοκρατία των ΗΠΑ μιας και κατάγεται από τον επιβάτη του Mayflower, τον έποικο Τζον Χάουαλντ. Έχει παίξει σε μεγάλες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές επιτυχίες, έχει κάνει μεταγλωττίσεις για σπουδαίες ταινίες. Παρ όλα αυτά, έχει βρεθεί στο προσκήνιο για σκανδαλώδεις συμπεριφορές, ως απόρροια συχνά της κατάχρησης αλκοόλ και ουσιών. Η πρώην σύζυγος του, η καλλονή Κιμ Μπάσινγκερ τον χαρακτήρισε «βάναυσο», δήλωσε κάποτε πως για να παίξει μαζί του είπε όχι στη ταινία «Νύχτες με τον εχθρό μου», τις όποιες βίωσε κανονικά ζώντας μαζί του. Διέρρευσε τηλεφωνικό του μήνυμα στην κόρη τους, Ιρλανδία, 11 χρονών τότε, την οποία αποκαλούσε «γουρούνα» και φρικτό πλάσμα, γιατί δεν σήκωσε το τηλέφωνο.

Τον έβγαλαν έξω από αεροπλάνο πριν ξεκινήσει η πτήση γιατί αρνιόταν να κλείσει το κινητό του και πρόσβαλε τις συνοδούς. Καθύβρισε αστυνομικούς στη Νέα Υόρκη που του έκαναν σύσταση γιατί ποδηλατούσε ανάποδα. Γρονθοκόπησε εικονολήπτη που τραβούσε πλάνα της οικογένειας του. Γρονθοκόπησε και έστειλε στο νοσοκομείο έναν Νέο Υορκέζο για μια θέση στάθμευσης στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Τον συνέλαβαν, τον δίκασαν και του επέβαλλαν να υποβληθεί σε ψυχοθεραπεία διαχείρισης θυμού. Στόχος σχολίων έχει γίνει και η σύζυγος του, η Χιλάρια Μπάλντουιν, η οποία δήλωνε βέρα Ισπανίδα στο σνομπέ περιβάλλον του Χόλυγουντ, ενώ οι δημοσιογράφοι έφεραν στο φως πως είναι 100% γεννημένη και μεγαλωμένη στην Βοστώνη. Η Χιλάρια απασχόλησε τα ΜΜΕ όταν σε συνέντευξη του συζύγου της στο εθνικό δίκτυο του Βερμόντ, τον διέκοπτε ενώ εκείνος μιλούσε, πολύ επιθετική στους δημοσιογράφους, που ρωτούσαν να μάθουν για τη τραγωδία της Χαλίνα.  

Όλα αυτά, μοιάζουν απομεινάρια μιας άλλης ζωής για τον πρωταγωνιστή, που δείχνει πραγματικά χαμένος, συγκλονισμένος και σκιά του εαυτού του. Φωτίζουν όμως, τη μεγάλη αλήθεια πως η διασημότητα, η δόξα, η ισχύς, τα τεράστια «εγώ» είναι «Όλα για το τίποτα» όπως γράφεται στον βιβλικό Εκκλησιαστή «γιατί μια είναι η μοίρα των ανθρώπων, δίκαιων και άδικων, φτωχών και πλούσιων, δούλων και ελεύθερων» και, στον καιρό μας…  διάσημων ή άσημων…