Ένας τεράστιος όγκος, συχνά ανούσιων στο όριο του γελοίου, πληροφοριών καθημερινά διακινούνται από τα Μ.Μ.Ε, κυρίως τα διαδικτυακά, που αφορούν στα λεγόμενα δημόσια πρόσωπα. Το περιττό, το «έλα να γεμίσουμε τη κενή σελίδα», το χαζό, το κάποτε επικινδυνά ανόητο, συσσωρεύεται σαν ξεροπόταμος, μετα από νεροποντή, που έγινε χείμαρρος βλακείας. Δίπλα στο φαινομενικά αθώο, καραδοκεί η εισβολή στην ιδιωτική ζωή των δημόσιων προσώπων για τις ίδιες τους τις ελευθερίες. Τα παιδιά τους, οι ερωτικές ή σεξουαλικές τους επιλογές, οι γονείς τους, τα αδέλφια τους, μια αφημένη νύχτα στο αλκοόλ, μια ατημέλητη εμφάνιση και η αξιολόγηση τους. Η κακιά μάνα, η «πλαστικιά», ο μεθύστακας, η γριά! Και ενώ δεν είναι λίγοι οι δημοσιογράφοι, ακόμη και οι βετεράνοι του κάποτε κραταιού life style, που προβληματίζονται τα σημεία ισορροπίας της σύγκρουσης αυτής ανάμεσα στην ελευθερία της έκφρασης και το δικαίωμα των προσώπων της επικαιρότητας στον ιδιωτικό βίο, υπάρχει το καταιγιστικό, τηλεοπτικό φαινόμενο δημοσιοποίησης των πάντων και αυτοαναφοράς να ανοίγει μόνη της διάπλατα την πόρτα του ιδιωτικού της βίου: Κατερίνα Καινούργιου!
Η Κατερίνα Καινούργιου, εξ απαλών ονύχων εργαζομένη στη τηλεόραση, σχεδόν μεγάλωσε μέσα στα τηλεοπτικά πλατό και στούντιο. Από το 2004, δούλευε ως ρεπόρτερ στην πρωινή εκπομπή «Χωρίς ταμπού» που παρουσίαζε η Μαρία Μπεκατώρου, στον τηλεοπτικό σταθμό Τηλεάστυ, κάνοντας δηλαδή «βαρύ αγροτικό» στην εσχατιά της ιδιωτικής τηλεόρασης. Καλλιεργημένη, με μόρφωση στο αντικείμενο της, μιας και αποφοίτησε από το τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, ευγενής, με σεβασμό στους άλλους, με εφηβική, σχεδόν, αθωότητα, αυθόρμητη, επικοινωνιακή, έχει όλες τις χάρες πάνω της. Και κάπου εκεί και ίσως για όλα τα παραπάνω αρχίζει να χάνει τη λεπτή γραμμή της ίδιας της, πιθανόν, της αυτοπροστασίας, ανάμεσα στην δημόσια περσόνα της και την ιδιωτική. Δημοσιοποιεί η ίδια στην επιτυχημένη της εκπομπή λεπτομέρειες -ακόμα και τις πλέον ανούσιες απ αυτές που λέγαμε στην αρχή!- ή και κεφαλαιώδη για τη ζωή της θέματα, με την ίδια, ακριβώς, ελαφρότητα. Οι σχέσεις της. Η τοξικότητα τους. Οι χωρισμοί της. Πρώην που έχουν άλλες σχέσεις αλλά πάνε και της χτυπάνε τα κουδούνια, απρόσκλητοι έξω από το σπίτι της. Τι της λέει ο ψυχίατρος της! Το αν θα βρει σύντροφο και αν θα γίνει μάνα. Το τι ψηφίστηκε ως νόμος που για τις άδειες των γυναικών και τη έμμηνο ρήση, συνδέεται με τη δική της περίοδο και το πόσο υποφέρει. Και αυτολογοκρίνεται. Αυτοψυχαναλύεται. Παραπονιέται στο κοντρόλ και στους συνεργάτες της στο πλατό, για θέματα της εκπομπής. Διαψεύδει δημοσιεύματα. Απαντά σε σχόλια για εκείνη άλλων εκπομπών. Απαντά γενικά, ακόμη και στη Μουτίδου, γιατί δεν της άρεσε μια εμφάνιση της Κατερίνας, επιστρατεύοντάς τη γυναικεία ενδυνάμωση και αλληλεγγύη. Σιβυλλικοί μονόλογοι με θέμα την Κωνσταντίνα Σπυροπούλου και εντάσεις που έφερναν το κοινό, αν μη τι άλλο σε άβολη σύγχυση. Οι ορμόνες της και η επιθυμία της να προβεί στη διαδικασία κατάψυξης ωαρίων και πως δεν θέλει να έχει πρησμένη κοιλιά. Καθημερινή αυτοαναφορά και δημοσιοποίηση ιδιωτικών στιγμών, σκέψεων, επαφών, ερώτων και αντιζηλιών. Και το κοινό βομβαρδισμένο με λεπτομέρειες της ζωής μιας άλλης, οικείας μεν, απόμακρης δε! Του αρέσει; Μάλλον ναι, αν κρίνουμε απ τα θριαμβικά νούμερα της γλυκιάς Κατερίνας, μοναδικής ίσως, κερδισμένης αυτής της άχαρης για τη ψυχαγωγία σεζόν!
Η βετεράνος της ιδιωτικής τηλεόρασης, η μοναδική ίσως super star της και τρελή ισορροπίστρια στη διαχωριστική γραμμή του μοιράσματος με το κοινό του απλά κοινωνικού και της απόλυτης προφύλαξης του ουσιαστικά προσωπικού, Ελένη Μενεγάκη λέει για την Κατερίνα, από τον αέρα της δικής της εκπομπής -μιας και συνηθίζεται αυτό το παράξενο ήθος στην ελληνική τηλεόραση, η μια να σχολιάζει την άλλη: «Πραγματικά, επειδή θυμάμαι όταν είχα καλεσμένη την Κατερίνα στην εκπομπή και μιλούσε πάντα έτσι ανοιχτά, σε βαθμό που κάποιες φορές με έπιαναν τα γέλια και της έλεγα Κατερίνα μου, γιατί τα λες αυτά ή άλλες φορές που την κοιτούσα κι έλεγα: ενώ είναι έμπειρη τηλεοπτικά ή θέλει και τα λέει ή έχει και μικρές στιγμές που δείχνει σαν να είναι πιο φρέσκο παιδί μέσα στην τηλεόραση. Κάποια πράγματα που είναι τελείως για τον εαυτό μας, για τις σχέσεις μας, πολύ δικά μας, δεν χρειάζεται νομίζω να τα λέμε. Όχι να μην μιλάς για τον εαυτό σου, αλλά άλλο τι λες με τους φίλους σου, στο σπίτι σου, ή με έναν ειδικό. Κάποια πράγματα μπορεί να μη χρειάζεται να αναφέρονται στην τηλεόραση». Εδώ, ακριβώς ανοίγει ένα μεγάλο θέμα. Ο αέρας της εκπομπής της Κατερίνας Καινούργιου γινεται όχημα για μια έκθεση ζωής σαν κούκλας σε βιτρίνα! Η Κατερίνα όμως είναι ένας ζωντανός, κατοικημένος, ωραίος και αυθόρμητος άνθρωπος, που σε ένα άλλο επίπεδο, ανοίγει την Κερκόπορτα ύπουλης εισβολής του κοινού, των χρηστών των social media, των κωπηλατών στις γαλέρες των διαδικτυακών ΜΜΕ, στα πιο μύχια της ύπαρξης της, με άλλοθι ό,τι ίσως η ίδια θα ήθελε ή έχει υποπτευτεί. Και έχει ήδη πληρώσει το κόστος της δημόσιας εικόνας. Λίγες παρουσιάστριες -αν και καμία δεν την έχει γλιτώσει!- έχουν γίνει τόσο μισογυνικός στόχος, όσο η Κατερίνα! «Μπίμπο», «τι δουλειά έχει και ασχολείται με τα Τέμπη αυτή;», οι αισθητικές της επεμβάσεις, το ντύσιμο της, η εμφάνιση της, η διάθεση να υποτιμήσουν τις γνώσεις της γιατί είναι ωραία, είναι ήδη ο οβολός της που πλήρωσε ως «βαρκάτικα» για να περάσει στην άλλη όχθη της διασημότητας, του ποταμού Άδη. Σε ένα άλλο επίπεδο, πάλι, δεν έχει σημασία πια, ποιο είναι το πρόσωπο που παρουσιάζει στα αλήθεια, αφού είναι celebrity. Στην αλά Φάουστ συμφωνία σύγχρονη συμφωνία διασημότητας της, λοιπόν, η αρχή είναι δεδομένη: Celebrities αγαπημένοι, θα είστε γνωστοί σε όλους, αλλά στην ουσία σε κανέναν! Και όσο ειλικρινείς κι αν είναι οι προθέσεις της όποιας Κατερίνας να είναι ο εαυτός της, σα να κοιτιέται σε καθρέφτη, αυτό είναι αδύνατον, μιας και με διάμεσο την οθόνη, αυτό που είναι, δεν είναι αυτό που βλέπει ο υπόλοιπός κόσμος! Γινεται λοιπόν, αυτό που αντιπροσωπεύει! Η πολυτέλεια του να είσαι ο «εαυτός σου» αφορά πλέον, μόνο στην πλήρη ανωνυμία. Και η ελευθερία της. Η διασημότητα ακούγεται εξαντλητική, αλλά δεν μπορείς να έχεις όλα σ αυτή τη ζωή!
Ναι! Ο τηλεθεατής ανοίγει τη τηλεόραση στη ψυχαγωγία, ως συντροφιά, ως αντίδοτο στη μοναξιά κάποτε, ως παρηγοριά, ως διασκέδαση και κάποτε ως απλή, βασική καλλιτεχνική καλλιέργεια. Ε! Τι να κάνουμε τώρα που οι ευκατάστατοι έχουν πρόσβαση σε αυτό που λέμε «υψηλή» κουλτούρα, περιδιαβαίνοντας στους διαδρόμους μουσείων κι όχι στον καναπέ μπροστά από την τηλεόραση! Αυτό λοιπόν, το λαϊκό κοινό θέλει να αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα με το σταρ και πως έχουν τα βάσανα. Θέλει και να μοιράζεται πραγματάκια απ τη ζωή του διάσημου προσώπου που ξεχωρίζει. Θέλει και αυτό το πρόσωπο να είναι σαν τον ίδιο και όχι σοβαροφανές ή ξύλινο. Όμως και εδώ υπάρχει η ειδοποιός διαφορά, το αγαπητό πρόσωπο, οφείλει να ξέρει πως κάνει μια δημόσια, απόλυτα υπεύθυνη και βαρύτατη εργασία, παντοδύναμη που τον φέρνει στα σπίτια εκατομμυρίων και πως αυτό δεν αφορά στον εαυτό του. Το κοινό και η ευθύνη απέναντι είναι πριν και πάνω το «εγώ» του. Άλλο το νιώθω ανετά, να είμαι φιλικός, χαλαρός στον δημόσιο αέρα των εκπομπών και άλλο να θεωρώ πως έχει ενδιαφέρον να είμαι όπως με τους κολλητούς μου, τη παρέα μου, την οικογένεια μου, τον εαυτό μου με πιτζάμες στο λίβινγκ ρουμ! Για αυτούς τους λόγους και με δηλωμένη την συμπάθεια που νιώθουμε για την γλυκύτατη Κατερίνα Καινούργιου, θα θέλαμε ως άτομο να την δούμε να προστατεύεται δημόσια και να επικεντρώνεται, έμπειρα στο ρόλο της ως παρουσιάστρια. Άσε, που δεν αντέχουμε άλλο τόση πληροφορία για τον αν πονάει στη περίοδο και να θα πρηστεί η κοιλιά της σε περίπτωση που κατάψυξε τα ωάρια της. Κάνα θεματάκι παυσίλυπον έχει να μας πει;…
To κείμενο της Αλεξάνδρας Τσόλκα, βρίσκεται στο περιοδικό DOWN TOWN , που κυκλοφορεί πλέον ως free press, κάθε μήνα, σε επιλεγμένα σημεία.