Prince: Ο Μπετόβεν της ποπ, η μουσική ιδιοφυϊα που πέθανε από γρίπη

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΤΣΟΛΚΑ

Ήταν 15 Απριλίου του 2016, όταν το ιδιωτικό αεροσκάφος του καλλιτέχνη που άλλαξε πολλά ονόματα, που απαγόρευε ακόμα και στις συνεντεύξεις του να τον ηχογραφούν, να τον φωτογραφίζουν, ή να κρατούν σημειώσεις, αναγκάστηκε να προσγειωθεί στο Ιλινόις έτσι ώστε να λάβει ιατρική θεραπεία για συμπτώματα γρίπης. Μια ημέρα αργότερα έλαβε μέρος σε συναυλία στην Ατλάντα, στην Τζόρτζια. Λίγες μέρες αργότερα, στις 21 Απριλίου του 2016, βρέθηκε αναίσθητος στην κατοικία του στο Τσανχάσεν της Μινεσότα. Ήταν νεκρός, ήταν 57 ετών, ήταν ο Μπετόβεν της ποπ, ο άνθρωπος που απαίτησε ένα αιγυπτιακό σύμβολο να είναι το όνομα του, εκείνος που επέλεξε να τον αποκαλούν «The Artist Formerly Known As Prince» και που όλοι αγαπήσαμε ως Πρίγκιπα της Ποπ και σκέτο Prince.

Όλα ξεκίνησαν στις 7 Ιουνίου του 1958. Μινεάπολις, στη μεσοδυτικη Μινεσότα των «Χιλίων Λιμνών», στην αμερικανικής κλειστοφοβική, χωρίς θάλασσα ενδοχώρα, με τον Μισισιπή να γεμίζει ρυάκια και λίμνες την πλατιά στεριά. Γεννιέται ο  Prince Rogers Nelson. Οι γονείς του είναι και οι δυο μουσικοί της τζαζ. Ο πατέρας του, είναι ο πιανίστας του Prince Roger Trio, για αυτό και θα βαφτίσει τον γιο του Πρίγκιπα.  Ο μικρός πριν μάθει να γραφεί καν, ξέρει να παίζει διαφορετικά μουσικά όργανα, ενώ πολύ νωρίς αρχίζει πολύπλοκες και ιδιαίτερα έντεχνες συνθέσεις.  To παιδί παθαίνει επιληπτικές κρίσεις συχνά. Τα άλλα παιδιά, σκληρά στη νιότη – καθρέφτη τους, έχουν στόχο για γέλια και πειράγματα και ξύλο και περιφρόνια τον μικρόσωμο Πρίγκιπα που όταν πιέζεται πέφτει κάτω και γυρνάνε τα μάτια του και κάνει σπασμούς. Ο πατέρας του, ένας σκληρός άνθρωπος θυμώνει συχνά μαζί του, γιατί είναι τόσο αδύναμος, τον δέρνει και τον υποτιμά συνεχώς, ώσπου ένα βράδυ τον πετάει έξω από το σπίτι. Το παιδί πέρασε τη νύχτα σε ένα τηλεφωνικό θάλαμο όπου έκλαιγε ασταμάτητα. Από τότε δεν ξαναέκλαψε στη ζωή του. Η μάνα τρυφερή, αλλά υποταγμένη, πιστή στους Μάρτυρες του Ιεχωβά, δεν μπορεί να βοηθήσει μιας και έχει απόλυτη φτώχεια. Το αγόρι θα δοθεί σε ανάδοχη οικογένεια. Στους Άντερσον. Θα φτιάξει το πρώτο του συγκρότημα, θα κάνει τρομερή αίσθηση με τις συνθέσεις και τη σκηνική του παρουσία, θα θεωρηθεί ένας πραγματικός πρίγκιπας μιας σκοτεινής, εγκεφαλικής, πολυσύνθετης ποπ. Σε ηλικία μόλις 7 ετών έγραψε το πρώτο του τραγούδι αλλά μετά από αρκετές ανεπιτυχείς προσπάθειες να βγάλει το παρθενικό του άλμπουμ, τα κατάφερε τελικά το 1978 με το «For You». Στο άλμπουμ αυτό, ο μουσικός – φαινόμενο ήταν ο συνθέτης και ο μόνος μουσικός που έπαιξε και τα 27 όργανα που ακούγονται στο δίσκο!

Εκκεντρικός, με αγάπη στην παραδοξότητα, απρόβλεπτος και σκανδαλωδώς ταλαντούχος θα γίνει γρήγορα ίνδαλμα της παγκόσμιας ιστορίας της μουσικής, ενώ το τραγούδι του «Purple Rain» παραμένει ένα απ τα πιο ακουσμένα και αγαπημένα κομμάτια των ανθρώπων.

Νωρίς στην ζωή του  είχε δημιουργήσει μουσικά, μια γυναικεία εκδοχή του εαυτού του, την  Camille, που χρησιμοποίησε στο single «If I Was Your Girlfriend» και έκανε ο ίδιος τα γυναικεία φωνητικά. Ήθελε να φτιάξει ένα άλμπουμ ως αυτή Camille, μετά ήθελε να φτιάξει μια ταινία που θα ήταν ο ίδιος και οι δυο ρόλοι και οι ίδιοι αυτό ερωτικοί, ναρκισσιστικοί εαυτοί του, σε ένα παιχνίδισμα των φύλλων, αγιασμένο από ταλέντο. Μετά έγραφε τραγούδια από έρωτα για τις γυναίκες που ήταν πιο ωραίες, πιο μοιραίες, πιο σαγηνευτικές από όποια εκδοχή του εαυτού του. Αποκορύφωμα; Όταν έγραψε το soundtrack του Batman του Τιμ Μπάρτον, επειδή ερωτεύτηκε παθιασμένα, κοιτάζοντας την από μακριά, την καθηλωτικά ωραία Κιμ Μπάσιντζερ. Για τον έρωτα της, ακύρωσε μια θριαμβική και πολύ αναμενόμενη περιοδεία στην Ιαπωνία. Προτίμησε να γράψει μουσική για την ταινία και να πει με τη μουσική ότι ένιωθε στην ιδανική γυναίκα. Στόχος του; Να τον προσέξει, να τον θαυμάσει, να τον ερωτευτεί! Θα καταφέρει να την κάνει τον προσέξει και να τον αγαπήσει στο λίγο ή στο πολύ και ποιος να ξέρει. Θα ετοιμάσει για εκείνη το «A Hollywood Affair», με την μοιραία για εκείνον Κιμ να τραγουδά, που θα γνωρίσει παταγώδη αποτυχία, γιατί ναι μεν η σταρ ήταν πανέμορφη, αλλά όχι και καλλικέλαδη για να μη πούμε το ακριβώς αντίθετο.

Θρυλικός για τις σεξουαλικές του ορέξεις, βέβαια, θα κάνει σχέσεις με την εκρηκτική Κάρμεν Ηλέκτρα και την σούπερ σταρ Μαντόνα, αλλά και ένα άλλο πλήθος γυναικών, σταρ ή κορίτσια των φαστ φουντ της Μινεσότα, απ την οποία δεν έφυγε ποτέ. Θα γίνει στόχος για αυτό συντηρητικών ή θρησκόληπτων φωνών. Οι στίχοι των τραγουδιών του είναι τόσο σέξι που προκαλούν τις τρυφερές ηλικίες της αμερικανικής νιότης σε ακολασίες. Ξεκινά μια σκληρή σύγκρουση με την οικογένεια του πολιτικού Αλ Γκορ, διότι η κόρη του τον λάτρευε και η μαμά τον έκανε στόχο μιας μεγάλης καμπάνιας ώστε να σταματήσει να γραφεί αμαρτωλούς στίχους. Ο Prince δεν υποχώρησε, αλλά συγκρούστηκε και προκαλούσε τόσο την κυρία Αλ Γκορ όσο και όλους όσοι τους έμοιαζαν.

Δεν απαντούσε ποτέ σε ερωτήσεις για τον Μάικλ Τζάκσον, το αντίπαλο δέος στην ποπ εκείνης της εποχής, με τους παράλληλους βίους. Γεννήθηκαν την ίδια χρονιά, είχαν βίαιους πατέρες, γέμισαν δόξα και αναγνώριση. Και αντιπαθιόντουσαν σφοδρά. Το 1982, στο  κανάλι MTV, δύο ήταν τα βίντεο κλιπ που παίζονταν συνέχεια και ανταγωνίζονταν: το «Billie Jean» και το «Little Red Corvette». Το 1983, σε μια συναυλία του Τζέιμς Μπράουν στο Beverly Theater του Λος Άντζελες, ο Τζάκσον ήταν καλεσμένος στη σκηνή. Μουρμουρίζει στο αυτί του Μπράουν ότι ο Prince βρίσκεται ανάμεσα στο κοινό. Ο Μπράουν τον φωνάζει να ανέβει στη σκηνή. Όλα εξελίσσονται ταχυτητα με τον Prince να αυτοσχεδιαζει, να γδύνεται στη σκηνή και να κάνει έναν καταπληκτικό αυτοσχεδιασμό με την κιθάρα του. Σύμφωνα με πολλές βιογραφίες του Τζάκσον, ο τραγουδιστής του «Thriller» είχε αποκαλέσει τον Prince «κακό» σε εκείνη την εμφάνισή του, αλλά  έβλεπε ξανά και ξανά το βίντεο τους.

Λίγο μετα μία ιστορία έκανε τον γύρο της Αμερικής. Φημολογούταν πως ο Prince αρνήθηκε να συμμετάσχει με τον Τζάκσον και άλλους αστέρες για την φιλανθρωπική ηχογράφηση του τραγουδιού We Are The World. Δεν ήθελε με τίποτα, ποτέ, χωρίς να δώσει εξηγήσεις πως και γιατί, να συναντηθεί με τον Μάικλ Τζάκσον, που τότε, φάνταζε σαν ο άγιος των παιδιών…

Θα παντρευτεί την Μάιτι Γκαρσία. Η μητέρα της 16χρονης μελαχρινής καλλονής, έστελνε συνεχώς video στον Prince με την κόρη της να χορεύει στα τραγούδια του. Ο Prince την ερωτεύτηκε βλέποντας την παράφορα και κεραυνοβόλα και άρχισε να την βομβαρδίζει με παθιασμένα γράμματα και ακυκλοφόρητα τραγούδια εμπνευσμένα από αυτήν. Όταν το κοριτσάκι, έκλεισε, επιτέλους, τα 18 μετακόμισε στην Μινεάπολις, παντρεύτηκαν και απέκτησαν ένα παιδί. Ο μέγας μελωδός της ποπ δεν θα νιώσει για πολύ ευτυχία. Ο γιος του, ο Μπόι Γκρέγκορι ζει μόλις μια εβδομάδα και πεθαίνει από την σπάνιο νόσο Πφάιφερ. Λίγο καιρό αργότερα η σύζυγός του έμεινε και πάλι έγκυος αλλά απέβαλε. O Prince, έχει συντριφθεί. Ήταν πάντα ο τελειομανής, μονομανής μουσικός, που ζούσε κλεισμένος στα στούντιο μέχρι να πετύχει το ποθητό αποτέλεσμα. Με τον θάνατο του παιδιού του, η διάθεση του για απομόνωση σε ένα μουσικό περιβάλλον, γιγαντώνεται. Είναι επίσης η περίοδος που κηρύττει πόλεμο κατά της κηδεμονίας της τέχνης από τους αφέντες της. Στοχοποιεί και δαιμονοποιεί την εταιρεία του την Warner. Εκείνη την εποχή εμφανίζονταν παντού, με λέξη «Slave», δηλαδή σκλάβος, γραμμένη πάνω στο μάγουλο του, για να διαμαρτυρηθεί για την εκμετάλλευση των καλλιτεχνών. Σε ένδειξη διαμαρτυρίας και επανάστασης μάλιστα είναι ο πρώτος, που κυκλοφορεί την δισκογραφική του δουλειά «Planet Earth» το 2007, δωρεάν μέσω της κυριακάτικης έκδοσης της εφημερίδας Mail στην Αγγλία. Η εφημερίδα πουλάει 3.000.000 αντίτυπα και ο Prince κάνει 21 sold-out συναυλίες στο Λονδίνο. Όλοι οι καλλιτέχνες της γης μετα, για μια μεγάλη περίοδο, έβγαζαν cd με μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδες. Κάνει άλλον γάμο, που διαρκεί λίγο. Γράφει τραγούδια, εμβληματικά πια, για άλλους καλλιτέχνες όπως για την Σινέτ Ο Κόνορ, το «Nothing Compares 2 U»…

To 1993 άλλαξε το όνομά του και υιοθέτησε ένα αιγυπτιακό σύμβολο εμπνευσμένο από τον συνδυασμό του αρσενικού και του θηλυκού συμβόλου, το οποίο διατήρησε μέχρι το 2000. Μέχρι τότε και μιας και κανένας δεν μπορούσε να προφέρει το καινούργιο του όνομα, αναφερόταν ως «The Artist Formerly Known As Prince», δηλαδή «Ο Καλλιτέχνης που επίσημα ήταν γνωστός ως Prince».

Έγραφε μουσική με ψευδώνυμα, κάποια γνωστά και κάποια άλλα όχι τόσο. Τα τελευταία χρόνια ήταν μάρτυρας του Ιεχωβά, ασπαζόμενος την πίστη της μάνας του, όταν εκείνη πέθανε για να απαλύνει τον μεγάλο του πόνο. Είχε φτιάξει στο σπίτι του ένα δωμάτιο προσευχής και περισυλλογής, ζούσε με εγκράτεια και είχε πάψει να τσακώνεται πολύ, να βροντοφωνάζει τους έρωτες του και να έχει αχαλίνωτη σεξουαλική δράση, αλλά δεν σταμάτησε ούτε στιγμή να είναι βουτηγμένος στο ταλέντο, όπως ο Αχιλλέας στα ύδατα της Στυγός. Για αυτό και θεωρήθηκε σχεδόν δεδομένη η μουσική του αθανασία, αλλά όχι η σωματική. Σε αντίθεση με άλλους σπουδαίους καλλιτέχνες, τα δικά του τα θηρία ήταν τα παιδικά χρονιά, η επιβίωση, η βία που δέχτηκε, η σπαρακτική απώλεια του παιδιού του. Έκανε ειρήνη νωρίς με τον εαυτό του.

Συμφιλιώθηκε ακόμη και με τον πατέρα του και έγραψε το ορχηστρικό «Father’s Song», στο οποίο έπαιζε πιάνο ο πατέρας του. Δεν πήγε από ναρκωτικά, ούτε από πνιγμό σε ωκεανούς μπουκαλιών αλκοόλ. Μια απλή εποχιακή γρίπη, τον έκανε να σβήσει μόνος του, στην ηθελημένη απομόνωση του σπιτιού του.